De boodschap van emoties

Leven als een blije kwispelaar is in essentie voor iedereen mogelijk. De ingrediënten om zo in het leven te staan, krijg je mee bij je geboorte en zijn vastgelegd in jouw blauwdruk. Je hart is de plek waar je contact kunt maken met je blauwdruk. Met andere woorden: als je écht goed luistert naar jezelf, dan wéét je wat goed voor je is.

Maar in de gewone alledaagse drukte is het helaas niet zo gemakkelijk om altijd je hart te volgen. Te veel ruis, of te weinig tijd, zoveel keuzemogelijkheden! In al die gevallen is het handig als je die blauwdruk dus hebt verwoord in een missie die jou kort en krachtig herinnert aan de dingen die belangrijk zijn voor jouw geluk. Even niet aan anderen denken, maar even terug naar jezelf.

Want de kans is groot dat je op een bepaald moment in je leven van het pad van je blauwdruk afraakt. Bijvoorbeeld door je opvoeding, trauma’s die je oploopt of door tegenslagen in het leven. Daardoor loop je het risico dat je op den duur je eigen kwaliteiten, je talent en je passie niet meer herkent. Je gaat dan keuzes maken die jou nog verder van je blauwdruk doen afdwalen, waardoor je steeds meer het gevoel krijgt: ‘waar doe ik het allemaal voor? Ik ben nooit eens echt gelukkig.’

Dat is het slechte nieuws. Want het goede nieuws is dat je wel gelukkig gaat voelen als je kunt doen wat bij jou past. Bij jouw passie, jouw talenten en jouw kwaliteiten; kortom, jouw blauwdruk. Dan smelt alles samen tot een bijna onuitputtelijke mix van energie en mogelijkheden.

En dan nu het goede nieuws.

Door het onderzoeken van je emoties krijg je weer inzicht in waar je je energie vindt. Wij zijn gewend onze emoties weg te stoppen. Maar in plaats van ze weg te stoppen, zou je ze onder een vergrootglas moeten leggen. Want deze emoties zijn de indicatoren die aangeven of je op de goede weg zit of dat je er langzaam maar zeker steeds verder van af raakt. Door je emoties op te merken en te herkennen, kom je er weer achter
waar je blij van wordt.

In de cursus ‘Pad van eigen wijsheid’ (in herontwikkeling) leer je wat jouw energiewoorden zijn. Woorden die de basis vormen voor al jouw keuzes, improvisaties en vernieuwingen. Omdat, zolang deze woorden in jouw recept zitten, jij weet dat je op de goede weg zit. Als je een staart had, dan zou je ervan gaan kwispelen!

Maar voordat je jouw kwispelwoorden gaan ontdekken, moet je eerst dit nog even weten:

 

Kiezen tussen angst en liefde

Alles wat we voelen aan emoties, is terug te voeren op twee basisemoties: angst, en liefde.
In iedere situatie in je leven zul je dan ook reageren vanuit één van deze twee emoties. Veel mensen reageren automatisch vanuit angst. Ze zijn bang om iets kwijt te raken, of om iets te ervaren dat ze niet willen.

Herken je dit?

Je voelt je nijdig door een bepaalde gebeurtenis. De emotie die daaronder kan zitten is boosheid met daaronder verdriet. Dat verdriet komt misschien voort uit het gevoel dat je niks waard bent waardoor je bang bent om alleen te blijven of om nooit succes te ervaren. Allemaal emoties die terugleiden naar de basisemotie angst.

Draai het nu eens om.

Je hebt vertrouwen waardoor je je makkelijker laat meevoeren met de stroom van het leven. Dat zorgt ervoor dat je je ontspannen en rustig voelt. Hierdoor is het makkelijker om je emotioneel te verbinden met je omgeving waardoor je een gevoel van liefde ervaart maar ook succesvoller in het leven zult staan.

Je hebt zelf de keuze vanuit welke emotie je wilt reageren. Je kunt jezelf leren om je leven te baseren op liefde. Hoe meer je let op de liefde in je omgeving en in jezelf, des te meer liefde je zult ervaren. Het klinkt simpel, maar vergeet niet dat he wel belangrijk is om je emoties onder ogen te zien en te doorleven. Pas dan gaat het voor je werken.

Hoe kun je dat gevoel een beetje helpen?

Vraag jezelf bij elke keuze af of je reageert vanuit liefde of vanuit angst. En wanneer je wilt gaan reageren vanuit een gevoel van angst (jaloezie, afwijzing, teleurstelling of bijvoorbeeld haat), sta dan even stil. Geef je angst een poosje de aandacht en zeg; ‘je mag er zijn’ en ‘het is goed dat je er bent. Wacht net zolang tot de angst wegebt.

Dan vraag je jezelf af hoe je kunt reageren als je vanuit liefde zou handelen. Als je jezelf of die ander oprecht gunt om ook liefde te voelen, gelukkig te worden et cetera. Als je iedereen om je heen kan laten kwispelen, kwispel je dan zelf ook harder? Dan kun je tot de conclusie komen dat dit dan toch de betere keuze is.

O.K, genoeg theorie. Laten we weer even wat gaan doen. Ik heb een opdracht voor je.

 

Drie oefeningen

1. Door te onderzoeken waar jij wel en juist niet blij van wordt kom je dichter bij jouw kern. Maak eens een lijstje met drie kolommen.

Kolom 1 is ‘kost mij energie’,
kolom 2 is ‘energie neutraal’
kolom 3 is ‘geeft mij energie’.

Vul dit lijstje de komende twee dagen in. Niet alleen met werk dingen maar vooral ook die dingen die je thuis doet, in je vrije tijd. Blader eens terug in je agenda naar de dingen die je niet meer zou willen doen. En blik vooruit naar dingen waar je je nu al op verheugt. Misschien overleef je enkel en alleen met het uitzicht op de vakanties, of hik je een half jaar van tevoren al aan tegen de kerststress. Maar vergeet ook de kleine dingen niet.

Wil je meer inzicht?

Schrijf dit dan eens op voor een langere tijd, bijvoorbeeld gedurende deze weken. Op die manier train je namelijk je brein om bij alles wat je doet te kijken of je er energie van krijgt of niet en dus makkelijker nee leert zeggen.

 

2. Kijk nog eens terug naar de tabel met dingen waar je energie van kreeg, die jou energie kosten en die energie-neutraal waren.

Analyseer eens een beetje wat je hebt opgeschreven. Hoeveel van die energie-neutrale dingen zijn er eigenlijk? Kun je die leuker maken? Of aan een ander overlaten zodat ze niet meer op jouw bordje terechtkomen als je er toch niks aan hebt?

En hoe zit het met die negatieve dingen? De dingen die je energie kosten, kun je vaak omdraaien. Dan zegt het ineens iets over wat je wel graag zou willen.

 

3. Koppel nu één positief woord (emotie of gevoelswoord) aan je energiegevende-dingen. Op die manier ontstaat een soort samenvatting, wolkjes van woorden waar je blij van wordt.

Bijvoorbeeld: uit eten gaan met een goede vriend(in) gaf me veel energie. Het energiewoord dat daarbij kan horen is: ‘genieten’ of ‘lol’ of misschien wel ‘vrijheid’. Deze woorden vertellen je wat belangrijk voor je is in jouw leven. Het brengt je weer een stukje dichter bij jezelf. En kijk ook eens naar de dingen die je veel energie hebben gekost. Draai het eens om naar wat je wél zou willen. Ook dit vertelt je veel over waar jij blij van wordt.

Hoeveel woordwolkjes heb je gemaakt? Zijn het er 10 of meer? Het maakt niet uit hoeveel je er hebt. Maar je mag nu een aantal woorden loslaten zodat je de belangrijkste 5,  de kern overhoudt.

Voel je de klik met jouw energiewoorden al? Laat het lekker bezinken. Schrijf je woorden op een klein papiertje en stop ze in je zak, zodat je er vandaag nog eens naar kan kijken als je daar behoefte aan hebt. Deze vijf woorden vormen de basis van jouw levensmissie. Maar daarover later meer.

 

Bronnen:

Claassen, R., & Braun, M. (2013). Ik, gezond egocentrisme meer effectiviteit. Houten – Antwerpen: Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv.
Judith, Anodea (2013). Handboek Chakrapsychologie, zelfverwerkelijking in zeven stappen. Haarlem: Gottmer Uitgeversgroep BV | Uitgeverij Altamira
Dikke van Dale. (sd). Betekenis ‘Emotie’. Opgehaald van Dikke van Dale: betekenis emotie

 

Hé hoi

Mijn naam is Gerry Dijkstra, ik ben energetisch healer en gids. In mijn praktijk voor energetische bewustwording help ik jou om te leven  vanuit jouw eigen wijsheid, voor een mooier leven met meer plezier en en een betere gezondheid.