Kleine stappen | Deel 1

In het verleden stelde ik, voor mijn leven en mijn werk, veel grote doelen. Volgens de goeroes moesten mijn dromen groot zijn en dus waren mijn doelen ook groot. Maar deze doelen bereikte ik nooit, wat ik ook deed. Ik heb van alles geprobeerd maar het lukte maar niet… en ik raakte alleen maar gefrustreerd.

Het gevolg was dat ik helemaal geen doelen meer stelde. Dan had ik tenminste stilte in mijn hoofd en rust in mijn leven. Maar vervolgens kwam ik ook geen meter meer vooruit en voelde me nog steeds gefrustreerd. Totdat ik ontdekte waar het scheef ging en leerde hoe ik zelf de code kon kraken van mijn eigen valkuil!

 

De kunst van Kaizen

Ik las in het boek ‘De kunst van Kaizen’ van Mauer namelijk hoe je grote veranderingen bereikt door steeds kleine stappen te zetten. Hoe groter ons doel, des te meer zijn we geneigd om ingrijpende beslissingen te nemen. Een beetje dat idee van: ‘en nu gooi ik het roer helemaal om!’.

Dat voelt goed, maar je onderschat hierbij één ding: de kracht van de evolutie. Je zenuwstelstel is erop gericht om te zorgen dat jij niet plotseling dingen heel anders doet dan je voorouders. Als je zomaar besluit om oerbuffels te gaan knuffelen in plaats van te bejagen, is de kans dat je overleeft erg klein. Mensen zijn dus van nature angstig voor al te grote veranderingen.

Maar maak je er kleine veranderingen van dan protesteert je zenuwstelsel niet. En kun je stapje voor stapje toch een andere weg inslaan.

 

Mauer gaat daarin verder dan de rest

Belachelijk ver, denk jij misschien, net als ik de eerste keer. Maar het blijkt wél te werken.

En na het lezen van al Mauers theorieën over vluchtgedrag en blokkades in je brein, snap ik ook waarom. Daarmee ga ik jou niet vermoeien, maar ik wil je wel leren hoe jij jouw doelen opdeelt in hapklare brokjes.

Mauer stelt namelijk dat je hersenen stoppen met zich verzetten, als je nieuwe acties start 1 minuut per dag. Dat kan dus van alles zijn: het beginnen met sporten door 1 minuut te bewegen voor de televisie, het elke dag 1 minuut stil staan op de hometrainer en het elke dag 1 minuut eerder naar bed gaan. Na een paar dagen wordt de nieuwe handeling zo vanzelfsprekend dat mensen geneigd zijn om de actie door te zetten naar meerdere minuten.

Het klinkt alsof je in die ene minuut niets bereikt. Maar dat is ook de kracht: omdat je in die ene minuut ook niets anders misloopt, of je tijd nuttiger had kunnen besteden, leer je jezelf het gewoon te doen. Die ene minuut wordt dan twee minuten, drie, vier en vijf: en dan begint het ineens een gewoonte te worden.

Dan merk je dat het werkt, en dat je dichter bij je doel komt. Dan zet je door, zonder frustratie en zonder op te geven.

 

Een oefening

Wat zou jij graag in je leven willen dat tot nu toe steeds maar niet lukt?
Schrijf dit op een vel papier. Je mag er ook een mindmap of moodboard van maken.

Welke stappen heb je nodig om je wens te verwezenlijken?
Schrijf deze ook op het vel papier.

Bespreek het eventueel met anderen zodat je meer inspiratie krijgt.

Vind je het lastig en kom je er niet uit? Laat het dan even los. Wacht een paar dagen voor je weer verder gaat.

Heb je jouw allerkleinste stap al gevonden? Dan kun je nu die eerste stap zetten.

Succes!

 

Mauer zegt hier trouwens nog veel meer over, in zijn boek ‘Kunst van Kaizen’. Die kun je aanschaffen en gaan lezen. Of lees gewoon deel 2 van deze blog, want daarin vertel ik je meer over de strategieën van Mauer.

Hé hoi

Mijn naam is Gerry Dijkstra, ik ben energetisch healer en gids. In mijn praktijk voor energetische bewustwording help ik jou om te leven  vanuit jouw eigen wijsheid, voor een mooier leven met meer plezier en en een betere gezondheid.